Portefeuillehouder: Wim Runderkamp
Coalitieakkoord
- Behoud van busvervoer naar Amsterdam Centraal Station, waarbij gedwongen overstappen op de Noord/Zuidlijn onwenselijk is.
- Bewaken en behouden van de verkeersveiligheid in Edam-Volendam.
- Realisatie van voldoende parkeervoorzieningen op loopafstand van de centra, waarbij in beginsel geen betaald parkeren wordt ingevoerd voor de eigen bewoners.
- Het garanderen van een goede doorstroming op het hoofdwegennet in Edam en Volendam.
Nadere toelichting
Niet van toepassing.
Doelen en ambities
Openbaar vervoer
- Goed regionaal openbaar vervoer met een goede aansluiting van verschillende openbaar-vervoervoorzieningen.
- Behoud van de rechtstreekse verbinding naar Amsterdam Centraal Station zonder verplichte overstap.
Verkeersveiligheid
- Verbetering verkeersveiligheid.
- Bewustwording (on)wenselijk gedrag.
Parkeren
- Minder overlast van toeristisch parkeren van zowel bussen als auto’s.
- Verbeteren van de duidelijkheid van de parkeerregimes.
- Terugdringen van parkeerdruk.
- Uitbreiden van de stallingsmogelijkheden voor fietsen in centrums Edam en Volendam en bij openbaar vervoer haltes.
Doorstroming
- Goede en veilige doorstroming van zowel het gemotoriseerde verkeer als het fietsverkeer op het hoofdwegennet.
Wat wilden we daarvoor doen
Openbaar vervoer
Door de corona crisis hebben de vervoerders zes maanden extra gekregen om zich in te schrijven op de aanbesteding van de concessie Zaanstreek-Waterland. In 2021 beoordelen we deze inschrijvingen. Hierdoor is de definitieve ingangsdatum van de nieuwe concessie nog niet bekend.
Verkeersveiligheid
Aanpak fietsknelpunten (Verkeersplan 2018-2023)
In 2020 heeft een inventarisatie plaatsgevonden van de fietsknelpunten in de gemeente. In 2021 starten we met de aanpassing van de knelpunten.
Aanpak voetgangersoversteekplaatsen (Verkeersplan 2018-2023)
We hebben alle voetgangersoversteekplaatsen in de gemeente geëvalueerd volgens onze geldende richtlijnen. Deze zijn gebaseerd op het advies van het CROW. In 2021 beginnen we met de aanpassing van de oversteekplaatsen die niet voldoen aan onze richtlijnen.
Looproute Dijkgraaf de Ruiterlaan, tussen Grote Ven en Julianaweg (Verkeersplan 2018-2023)
Langs de Dijkgraaf de Ruiterlaan, tussen Grote Ven en Julianaweg, leggen we een voetpad aan van 1,5 meter breed.
Aanleg verkeersremmende maatregelen dorpskernen (Verkeersplan 2018-2023)
In de kleine dorpskernen starten we in 2021 met het aanleggen van verkeersremmende maatregelen. Ook leggen we waar mogelijk op wegvakken fietsvoorzieningen aan.
Rouleren Smileys (max. snelheid) en bewustwordingscampagnes (Verkeersplan 2018-2023)
Voortzetten van de gedragscampagne waarbij we weggebruikers op de juiste snelheid en hun gedrag wijzen.
Parkeren
Parkeerdruk meting
In 2021 houden we in de gehele gemeente een parkeerdrukmeting om de parkeerdruk te monitoren.
Uitbreiding parkeercapaciteit Donata Steurhof
Uit de parkeerdrukmeting in 2018 is gebleken dat de parkeerdruk in de Donata Steurhof onevenredig hoog is. Daarom gaan we hier in 2021 de parkeercapaciteit uitbreiden door de aanleg van extra parkeerplaatsen.
Parkeerplaats Singelweg (programma Projecten)
Realisatie van een parkeerterrein voor circa 150 personenauto’s aan de Singelweg in twee fasen. Fase 1 is in 2020 aangelegd. In 2021 onderzoeken we of we fase 2 ook moeten realiseren. Status project: initiatieffase.
Busparkeren Egbert Sneijderplein (programma Projecten)
We hebben onderzoek laten doen naar het parkeren van toeristenbussen op verschillende locaties. In 2021 werken we de plannen voor de parkeervoorzieningen voor toeristenbussen op het Egbert Sneijderplein uit. Om vervolgens tot realisatie over te gaan.
P+R terrein Oosthuizen (programma Projecten)
In 2020 is van dit project de initiatieffase gestart. Als de gemeenteraad instemt met het benodigde investeringskrediet, staren in 2021 de definitiefase en de ontwerpfase.
Doorstroming
Reconstructie Julianaweg
In 2020 zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de reconstructie van de Julianaweg gestart. In 2021 start de uitvoering van dit project.
Regionale ontwikkeling
Voor de regionale bereikbaarheid van onze gemeente zijn er verschillende projecten waarin we participeren. De belangrijkste projecten zijn Bereikbaarheid Waterland voor de N247 en de onderdoorgang Broek in Waterland en de Hoornse lijn.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Verkeersveiligheid
In 2021 hebben we niet alleen verdere uitvoering gegeven aan het Verkeersplan 2018-2023. Ook hebben we andere projecten in het kader van verkeersveiligheid gerealiseerd. Hieronder een overzicht:
- Op alle rotondes binnen onze gemeente hebben fietsers voorrang gekregen. Hiermee voldoen we aan de landelijke richtlijnen en is de veiligheid voor fietsers toegenomen.
- Na participatie met de bewoners van het Bootslot en de Dukaton zijn beide wegen in 2021 gereconstrueerd. Het deel van de Bootslot en de Dukaton in de 30 km-zone is hierbij meer ingericht als verblijfsgebied door het asfalt te vervangen door klinkers. Ook zijn in de 50-km zone de fietsvoorzieningen verbeterd. Dit is gedaan door de fietsstroken te verbreden en rood asfalt aan te brengen.
- Na de herinrichting van het Zuideinde is er op het Zuideinde en de Haven een voetgangerszone ingesteld.
- De Ventersgracht is fysiek afgesloten met een beweegbare paal. Hierdoor is de verkeersveiligheid in het verblijfsgebied rondom het Europaplein toegenomen.
- Op het Groot Westerbuiten is een inrijverbod voor landbouwverkeer ingesteld. Dit verkeer moet nu via de N247 en N244 naar de Purmer rijden. Hierdoor is de verkeersveiligheid voor met name fietsers op het Groot Westerbuiten toegenomen.
- Op het Oorgat geldt vanaf januari 2022 een inrijverbod voor vrachtverkeer. Hierdoor is de veiligheid voor met name fietsers toegenomen.
- Voor de kleine kernen is een plan met verschillende maatregelen opgesteld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit plan hebben we besproken met de dorpsraden en leggen we in 2022 voor aan de bewoners. Hierna voeren we het plan uit.
- Voor een voetpad langs de Dijkgraaf de Ruiterlaan, tussen de Grote Ven en de Julianaweg, zijn in 2021 de eerste schetsen gemaakt. Het definitieve ontwerp is in het eerste kwartaal van 2022 gereed. In het tweede kwartaal starten we met de werkzaamheden.
- De herinrichting van de Zuidpolderlaan en de Seevancksweg is voorbereid. Over de Zuidpolderlaan zal in 2022 participatie plaatsvinden met bewoners. De Seevancksweg richten we in volgens de principes van ‘duurzaam veilig in 2022’. Voor beide projecten geldt dat we een significant deel met een subsidie via de Vervoerregio financieren.
Participatie
Voor de verschillende projecten is het vanwege corona nagenoeg onmogelijk geweest om bewoners en belanghebbenden te laten participeren via bewonersavonden. De meeste participatie heeft schriftelijk plaatsgevonden. Projecten waar participatie voor heeft plaatsgevonden zijn:
- uitbreiding parkeren Donata Steurhof
- verkeersmaatregelen Oorgat
- maatregelen verkeersveiligheidsplan kleine kernen
- verkeerssituatie Singelwijk
- studie onderdoorgang Broek in Waterland
- uitbreidingsvoorstellen openbare laadcapaciteit
Parkeren
- Op het busstation Edam hebben we de fietsparkeerplaatsen met 100 plaatsen uitgebreid.
- Voor de Donata Steurhof hebben we een plan opgesteld om de parkeercapaciteit met ongeveer 35 parkeerplaatsen uit te breiden. De uitvoering start in 2022.
- Om de parkeerdruk in met name de grote kernen in onze gemeente in beeld te krijgen hebben we een parkeerdrukmeting uitgevoerd.
- In 2021 is het parkeerfonds Edam-Volendam beëindigd en heeft er verrekening met de verschillende ontwikkelaars plaatsgevonden.