Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De benodigde weerstandscapaciteit wordt opgesteld aan de hand van een risico inventarisatie. Hierin worden de risico’s opgenomen die mogelijk van invloed zijn op de financiële positie van de gemeente. Gebeurtenissen die regelmatig voorkomen en voorzienbare kosten worden niet opgenomen. Hiervoor zijn reeds voorzieningen getroffen, zijn in de begroting middelen opgenomen of zijn verzekeringen afgesloten.

Uit de risico inventarisatie zijn de volgende zaken naar voren gekomen:

Grondexploitaties

Aan grondexploitaties kunnen grote risico’s verbonden zijn. Daarom wordt hier apart aandacht aan besteed. De gemeente Edam-Volendam kent momenteel één grote grondexploitatie, De Broeckgouw. Bij deze exploitatie voert de gemeente voor eigen rekening en risico zowel de grondexploitatie als de opstalexploitatie. Als buffer heeft de gemeente de bestemde reserve grondexploitatie met een saldo van ongeveer € 1,4 mln. achter de hand. Deze is voor de Broeckgouw echter niet nodig. De exploitatie bevindt zich in de eindfase en alle voorzienbare risico’s kunnen binnen de exploitatie zelf worden opgevangen.
Ten aanzien van de locatie Lange Weeren loopt de gemeente geen risico's. De gemeente heeft namelijk geen grondpositie in dit plan.
Waar de gemeente mogelijk wel een (groot) risico loopt is bij de aankoop van grond in De Purmer. Hier is de Wet Voorkeursrecht van toepassing op 161 ha. grond. Deze gronden kunnen worden aangekocht door de gemeente tegen een prijs die opgebouwd is uit de huidige (agrarische) waarde + verwachtingswaarde, doordat in de toekomst de bestemming gaat veranderen. Mocht de bestemming in de toekomst niet wijzigen, loopt de gemeente het risico over de prijs die betaald is boven de agrarische waarde. Dit risico is momenteel niet te kwantificeren en derhalve niet opgenomen in de tabel benodigde weerstandscapaciteit.

Sociaal Domein

De gemeente is vanaf 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet, de Participatiewet en de nieuwe taken binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Deze taken werden destijds vanuit het Rijk overgeheveld naar de gemeente in de veronderstelling dat de gemeente deze efficiënter konden uitvoeren. Derhalve heeft het Rijk het beschikbaar gesteld budget voor de gemeenten verlaagd. Landelijk genomen zijn door het Rijk beschikbaar gestelde budgetten onvoldoende en moeten gemeenten daarnaast eigen middelen inzetten om de zorgbegroting sluitend te krijgen. Verder is onzekerheid over de structurele lastenontwikkeling binnen de zorg en de wijze van ondersteuning voor de komende jaren.
De gemeente Edam-Volendam houdt een bestemmingsreserve Sociaal Domein aan om onverwachte extra kosten voor het Sociaal Domein op te kunnen vangen. De reserve werd gevoed vanuit een onderbesteding van de budgetten van het Sociaal Domein, zodat deze middelen beschikbaar bleven voor de financiering van
het Sociaal Domein. De stand van de reserve is per 31-12-2021 € 1,6 mln. In 2019 is per saldo € 1 mln. onttrokken uit de reserve, in 2020 € 0,4 mln en in 2021 nog eens € 1,0 mln.
Als gevolg van de stijgende lasten van met name de open eind regeling in de Jeugdzorg, waar de gemeente geen invloed op heeft, wordt de reserve Sociaal Domein niet meer gevoed. De verwachting is, dat de lasten van de zorg de komende jaren gaan toenemen  en de reserve Sociaal Domein binnen enkele jaren is uitgeput.  De extra zorglasten kunnen dan niet meer worden gefinancierd uit de reserve en komen ten laste van het programmaresultaat. Dit risico is tevens meegenomen onder financieel in de tabel benodigde weerstandscapaciteit.

Corona

De omvang van de financiële effecten van Corona wordt waar mogelijk periodiek geraamd en bijgesteld in de zomernota, winternota en programmabegroting. Inkomsten categorieën waar de impact met name voelbaar zal zijn, zijn toeristenbelastingen, watertoeristenbelasting, parkeeropbrengsten, verhuur gemeentelijke accommodaties en dividendopbrengsten. Ook wordt voor een aantal activiteiten een kostenstijging verwacht. Hierbij kan gedacht worden aan hogere kosten van uitkeringen en subsidies alsmede de hieraan gerelateerde noodzakelijke extra ambtelijke inzet. De gemeente is tot nu toe grotendeels gecompenseerd door het Rijk, maar de lange termijn effecten van Corona zullen nog lang voelbaar zijn. Het zal nog jaren duren voor bijvoorbeeld het toerisme weer op het oude niveau is. Als dat ooit weer gehaald gaat worden. Dit risico is meegenomen onder financieel in de tabel benodigde weerstandscapaciteit.

Lagere uitkering Gemeentefonds

Uit het gemeentefonds krijgen gemeente ieder jaar het grootste deel van hun inkomsten. Het bedrag varieert ieder jaar en is afhankelijk van de uitgaven van de nationale overheid. Inzicht hierin is lastig en altijd laat bekend. Dat maakt het lastig begroten. Momenteel is er extra onduidelijkheid omdat niet bekend is of de extra Rijksuitgaven aan corona meetellen in de berekening van het gemeentefonds. Tevens vormen de noodzakelijke bezuinigingen van het Rijk om deze corona uitgaven te kunnen betalen een groot risico voor de hoogte van de uitkering in de toekomst. Dit risico is meegenomen onder financieel in de tabel benodigde weerstandscapaciteit.

Informatie beveiliging

Informatie beveiliging gaat verder dan ICT alleen. Beveiliging van gegevens en systemen is een zaak van de gehele organisatie. Het gaat om de mensen in de organisatie, om de manier waarop zij met risico’s omgaan. Het gaat om het inrichten van processen en procedures, om kennis en bewustzijn en natuurlijk de techniek. Of de dreiging nu komt van een onbewuste medewerker, een criminele organisatie of een stroomstoring; de technische en organisatorische maatregelen om schade te voorkomen, te beperken en te vermijden zijn hetzelfde. Risicomanagement is de basis van een goede informatiebeveiliging.
De gemeente is continue bezig met bewustwordingsacties, zoals wachtwoordentraining, groepsactiviteiten en diverse intranet posts. Tevens worden er pentests gehouden om de toegang tot de IT-omgeving te testen.
Al deze maatregelen hebben tot doel het risico te beperken en zullen jaarlijks geactualiseerd moeten worden om bij te blijven met de toekomstige ontwikkelingen. Dit risico is meegenomen onder financieel in de tabel benodigde weerstandscapaciteit.

Energietransitie

De gemeente is aandeelhouder van netbeheerder Alliander. Alliander staat voor enorme investeringen in de nabije toekomst. Als gevolg van de energietransitie zal het elektriciteitsnetwerk enorm uitgebreid moeten worden. Hiervoor ontbreekt het bij de netbeheerders  momenteel aan financiële middelen. De kans is groot dat zij bij haar aandeelhouders aanklopt om de benodigde financiële middelen te verkrijgen.  Dit kan door bijstorting van kapitaal of door het beperken van het jaarlijkse dividend. Dit zal dan van invloed zijn op de dividendinkomsten van de gemeente. In 2021 is inderdaad € 1.333.000 bijgestort aan aandeelkapitaal. De mogelijkheid bestaat dat in de nabij toekomst opnieuw een beroep op de gemeente moet worden gedaan. Dit risico is meegenomen onder de verbonden partijen en deelnemingen in de tabel benodigde weerstandscapaciteit.

Regionale Energietransitie

In mei 2020 heeft de regio Noord-Holland Zuid de concept RES 1.0 opgeleverd en ter goedkeuring voorgelegd bij de diverse gemeenten. In de RES wordt per gemeente aangegeven wat de plannen zijn om aan de uitkomsten van het Klimaatakkoord te voldoen. Ook de Gemeente Edam-Volendam heeft hierin haar steentje bijgedragen. De doelstellingen zijn ambitieus en hebben grote financiële gevolgen. In het Klimaatakkoord wordt aangegeven,  dat het Rijk zoveel mogelijk faciliteert en met financiering wil ondersteunen. Ondertussen is er op dit gebied een onderzoek gaande o.b.v. artikel 2 van de Financiële Verhoudingswet. Hierin wordt de invloed van wijzigingen in beleid van het Rijk op de uitoefening van taken of activiteiten van gemeenten en de financiële gevolgen daarvan beschreven. Het risico bestaat dat het Rijk minder financiële middelen beschikbaar stelt dan de gemeente nodig heeft om de doelstellingen te halen, zoals eerder is gebleken bij het decentraliseren van het Sociaal Domein. Dit risico is momenteel niet te kwantificeren en derhalve niet opgenomen in de tabel benodigde weerstandscapaciteit.

Overige risico's

Naast bovenstaande risico’s zijn er nog diverse risico’s die voortvloeien uit de normale bedrijfsvoering van de gemeente. Garantstellingen, juridische procedures en claims zijn enkele voorbeelden van mogelijke risico’s.
Twee keer per jaar worden de risico’s geïnventariseerd. Per risico is een inschatting gemaakt van de kans dat deze zich voordoet en in onderstaande tabel verwerkt.
Bij een risico is geen sprake van absolute zekerheid, dat deze zich voordoet. De kans dat alle risico's zich tegelijk zullen openbaren is zeer onwaarschijnlijk. Het is dan financieel ook niet zinvol om alle risico's voor de volle 100% af te dekken. Dit zou een dusdanig beslag leggen op de beschikbare middelen dat zijn weerslag heeft op een adequate bedrijfsvoering.  

Bedragen * € 1.000

Soort risico

Omvang

Kans

Risicobedrag

Bedrijfsprocessen

50

50 %

25

Financieel

5.647

45 %

2.551

Juridisch

8.957

46 %

4.104

Materieel

790

38 %

300

Verbonden partijen en deelnemingen

450

40 %

180

Restantrisico's (2,5% lasten)

2.334

100 %

2.334

Benodigde weerstandscapaciteit

9.494

Risico's bedrijfsprocessen

Betreft verschillende ondernemersrisico's die de gemeente loopt met betrekking tot niet-geactualiseerde bestemmingsplannen, historische scheepswerf en algemene handhavingsproblematiek.

Risico's financieel

Deze risico's hebben voornamelijk betrekking op de open eind regeling van zorgtaken, de onzekerheden aangaande de Algemene uitkering en de fiscale risico's verbonden aan het opteren voor het sportbesluit. Verder is een substantieel bedrag opgenomen als gevolg van corona.

Risico's juridisch

Naast risico's verbonden aan afgegeven garanties voor geldleningen, zijn de risico's verbonden aan bestemmingsplannen en datalekken het grootste risico.  

Risico's materieel

Hier zijn de risico's opgenomen ten aanzien van de overname problematiek van wegen van het waterschap HHNK maar ook van verborgen gebreken van in bezit zijnde vastgoed in afwachting van de resultaten van de te houden inspecties.

Risico's verbonden partijen en deelnemingen

De hier gepresenteerde risico's hebben betrekking op mogelijke fluctuatie van de te ontvangen dividend van verbonden partijen waarvan wij aandelen hebben.

Restantrisico's 2,5% lasten

Dit betreft een post voor algemene risico's die wij als gemeente lopen. Gerekend is op 2,5% van de lasten verminderd met het bedrag dat wordt toegevoegd aan de reserves.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 13:35:49 met de export van 06/01/2022 11:56:43